måndag 17 september 2012

Fiske med Anders och Rikard(Fishseekers)

Vilken härlig dag! Det började med att Anders Lundberg frågade i tisdags om jag vill följa på sön (idag). Jag såg fram emot fisketuren, inte bara för att komma ut o fiska en hel dag utan barn, Anders är en duktig fiskare och inte minst- en schysst kille J.
Vi planerade att fiska Gös och gädda. Vi började med att jigga gös och Anders får några hugg och tillslut får han en gös på 45cm. efteråt ville vi prova ett annat ställe men det blåste ordentligt så vi provade ett annat hett ställe men utan resultat. Vi har bestämt oss för en ny förflytning och Anders har fåt två gäddor. Jag provar med en kopia på en Bulldawg och det kändes som ett bottennapp så jag var seg med mothugg. När jag kollade på jiggen såg jag två hål från stora tänder- jag kastar igen och fastnar på botten. Lite surt att den fick ligga kvar i botten. Vi provar gös igen men inget. Jag får ett mess från Rikard som säger att han är fiskesugen- han har fått ett packet med nya jiggar från Savgear och han är sugen på att prova de. Jag frågar Anders och han sa att han är välkommen. Jag ringer honom och meddelar honom att han får komma ut så att vi kan hämta honom.

Ny förflytning och jag kastar med Mörten och efter några ryck känner jag nåt och tänker att det är för djup här för att det ska vara botten. 2 dragningar till och pang! Hårt hugg J jag drillar och det känns som bättre fisk, Anders tar håven och gäddan gör fina rusningar. Tillslut håvs fisken och vi skyndar oss med bild och mätning. Jag är super nöjd och säger att allt mer som jag får idag är bara bonus.
 
91cm och 4.5kg. Anders får han en gädda han med. Vi hämtar Rikard som kom utan sina prylar då de inte var hemma och han visar oss de nya jiggar Herring shad och Real Eal. Det var roligt att prova de båda har riktigt fin gång! Jag provade största Ealen och 16cm shaden. Vi har dock fiskat i ett ganska grunt vatten och efter ett tag bytte jag till Mörten igen. Vi provar ställen som båda Rikard och Anders har haft bra fiske förut men det var dött. Jag tog en bomber och ganska omgående får en liten Gädda. Vi förflyttar oss och kommer till ett ställe som såg het ut. Jag provar med olika men det är mycket sallad i vattnet så jag tar min minimört då den går på ytan och vi pratar om hur häftigt det är med ythugg då en gädda exploderar på minimörten och efter en sekund kliver den av. Häftigt hugg J

Rikard provar med den minsta ålen och får ett hugg men efter ett tag kliver den av. Efter ett tag är det samma sak. Jag provar med en gäddspinnare och får ett hårt hugg men efter ett tag kliver den också av. Anders har en efterföljare och efter ett tag får han gädda med en jerk.

Jag byter till en 4Play 19 i ålandsfärgen och kastar mot vassen. Efter några sekonder tittar jag på en båt som kommer medans jag hör ett vak- det är ju fisk på mitt bete J

Vi krokar av gäddorna i vattnet då de inte är större än 2 kilos. Vi förflyttar oss ett par ställen och när jag pratar med Anders och han gör vevstopp för det så får han också ett hugg men gäddan kliver av. Vi provar ett par ställen till och det börjar närma sig mot slutet av kvällen. Vi provar i ett nytt ställe och Anders drar 2 snabba gäddor. Vi förflyttar oss igen och jag kastar med Mörten igen. Efter några kast låter jag betet ligga kvar i vattnet en meter ifrån båten medans jag tittar på Rikard och efter några sekunder exploderas ytan av en hug på min Mört- gäddan plaskar mycket vatten på ytan och efter några rusningar krokar jag av en 2 kilos. Anders kontrar med en gädda till och det är dags att åka hem då det är ganska mörkt. Innan vi tog upp båten provade vi några kast och Anders missar en gädda.
Rikard har inte lanat en gädda idag men han hade inte sin utr med sig och han kanske var lite röstig med gäddfiske- han har ju tillbringat det mesta av tiden på jakt efter grova gösar, läs gärna hans blogg.
Som sagt- en mycket rolig dag på sjön, rolig sällskap och lärorikt- både Anders och Rikard är duktiga fiskare.

Inga kommentarer: