torsdag 11 mars 2010

10-03-11 Arboga första gädda för 2010!

Jag var sugen på att fiska, kollade upp med Alvin och Axel. Alvin var sjuk men Axel nappade. Åkte runt 12:30 och väl framme såg jag att isen börjar försvinna i min hotspot. Vi prov fiskade men det gav inget så efter ett tag började bryta isen och för ett tag kände jag mig som en idiot o undrade vad jag håller på med… vi försökte att fiska men jag tror att jag skrämde fiskarna så vi åkte vidare. Vi provade några spots utan kontakt. Provade med spinflugor, jerks o vobblers. Efter ett tag har jag tagit fram en tail o satt den på Axels pike attack och tog en Zam Z tail för mig själv. Hade en bra känsla. Efter några kast på samma spot som vi har fiskat ett tag ser jag en gädda hugger, mothugg men missar. Gör ett kast till, vevar riktigt sakta med små ryck ibland och när betet kommer till samma ställe där gäddan var gjorde jag ett spinnstop. Gäddan kommer fram då gör jag ett litet ryck, gäddan suger i sig betet och pike on! Den är inte stor, runt 1.5- 2 kg. jag vevar in men när den är under mig kommer jag på att jag inte når ner för att lyfta den. Jag är osäker på hur mycket snökanten pallar och efter ett tag bestemär jag att jag lyfter upp den, jag vill inte bada trots att jag har flytoverall. Gäddan skakar på huvudet o kommer lös. Jag han se att den var riktigt fet, den måste ha haft en ganska stor fisk i magen(såg i formen). Vi provade vidare, flyttade på oss utan resultat. Det började bli sent och Axel sa att vi kan åka hem. Kan vi bara prova lite där jag bröt isen först? Javisst sa Axel. Framme ville jag ta mitt spinn fluga men det låg någonstans bland alla lådor så jag sket i flugan och tog min omlackade Buster jerk som svävar så fint :)
Efter några kast när jag jerkar riktigt sakta trodde jag att det är någon stock flyter i vatten nära min BJ. Jag gör spinnstopp liten knyck booom! Pike on :)!!! Jag vevar in utan större problem, sen ser jag att fisken är lite större än vad jag trodde. Jag funderar hur jag ska lyfta upp den, jag har lipgripen, jag når inte med handen. jag ser huvudet på fisken och tänker fan, det är bara en 2 kilos… Jag är osäker på hur mycket kanten pallar. Jag ger spön till axel och lägger mig på kanten. Försiktigt fäster jag lipgripen och lyfter upp fisken, yeeeesssss! :) fisken är i grym kondis- fet med litet huvudet.


Axel hjälper med att hämta tång och våg. 5.2 kg. första fisk för 2010, vilken start! jag är jätte nöjd. Fisken var riktigt fet, jag vet inte om den hade massa fisk i magen eller rom. Axel tar bilder o jag släpper tillbacka. Fisken simmar iväg. Det lönade sig att ta sista 5 kast…
klick på bilden för större bild
Vi provade lite till men det blev sent så vi åkte hem.

Vi fiskade runt 4 timmar och fisken kom tillslut.

Tack Axel för en trevlig dag och all hjälp, utan dig hade jag antagligen inte fått fisken!

Inga kommentarer: