söndag 8 juli 2012

24h Gädtävling- nytt PB!

Nu har årets roligast gäddfisketävling var över. Det har varit en mycket rolig och verkar som prestige fylld tävling(kolla på team listan i fiskesnack). Vi (jag och Göran) har börjat 2 timmar försent pga. tekniska problem. Så jag fick se starten från land…


Runt kl. 18:00 startade vi. Vattnet är nytt för oss, jag har fiskat där en gång förra året och Göran har fiskat där en gång under mälarcupen.

Vi provade olika platser utan kontakt. Fram mot kl 21:00 provade jag en X-Buster i firetiger färgen och nästan vi båten får jag äntligen ett hugg, jag gör mothugg, men det känns som ett mindre gädda. Jag pressar up den till ytan och efter par sekunder ser jag den- Helvete vilken ABBORE!!! En 1.5kg+ som släpper precis vid ytan. Jag är bara chokad, ryggen var så hög och X-Bustern såg så liten jämfört med den! Det kändes rätt bra ändå då vi äntligen fick kontakt. Vi provade vidare och det började bli mörkt. Det har gått hela kvällen och inte en enda gädda, då säger jag till Göran- ”nää, nu får gäddorna passa sig. Nu tar jag fram Mörten” och Göran bara skakar på huvudet men efter ett par kast får jag ett hugg på ytan men efter par sekunder släpper gäddan L. Ja sa ju att det är mitt bästa gäddbete! Efter ett tag börjar det regna och vi bestämmer oss för att åka till Hagskär. Väl framme bemöts vi av trevliga grabbar som redan har fixat grillen. Mycket trevlig kväll- ni som har varit där- TACK!

Efter matintag och trevligt sällskap lägger vi oss för några timmar. Svårt att sömma, tankarna kring hur man ska fånga fisk ekar i huvudet. Men tillslut när klockan ringer är det svårt att vakna J… men efter ett tag är vi igång och letar efter fiskar.

Första 2 platserna ger inget men vid förflytning stannar Göran vid ett ställe och när jag tittar på sjökort och runtomkring mig säger jag till Göran att jag älskar det här stället! Den skriker bara gädda! Efter par kast med min Mörten får jag ett hugg-JA äntligen! Inget stort men kul att en gädda hälsar i båten. Efter ett tag provar jag med en 4play och en gädda dyker ifrån ingenstans gör attack men ändrar kurs några cm ifrån betet… kunde ha varit en godkänd fisk. Jag tjatar om hur vackert det är i området då det känns större och vattnet är betydligt klarare- i vissa ställen såg man botten på 1.5- 2 meter! (till skillnad från Eskilstuna där siktet är typ 20cm).

Nu sätter Göran igång Ipiloten, vilken lyx det är!

Vi förflyttar oss och jag missar ett hugg. Göran får en gädda och det börjar kännas bättre.
Efter ett tag när jag har kollat på min Ikea kasse full med betesaskar tittar jag lite på Görans drag och ser en Divinator 55gr. Får jag prova den? Javvist. Första kast och nästan under båten- pang! Fisk J ingen jätte, kanske 60cm. kul säger jag och efter ett par kast fisk igen- den kan vara godkänd säger jag när gäddan närmar sig båten och då släpper den! Surt! Det är samma melodi, jag får ett par gäddor till på samma bete under typ 10 min och det känns bra men när de slutar hugga flyttar vi på oss. Provar ett par ställe till utan något och vi bestämmer att det här är långt ifrån ok… ny spot som ser lovande ut, Göran säger” vänta, jag ska bara ankra, Klick, nu kan du fiska”…. Så jäkla smidigt den Ipilot(förlåt, jag vet att det inte är någon nyhet, men jag var så imponerad av den, sparar så mycket tid o energi).

Jag kastar och halvvägs får jag ett tungt hugg, jag fajtar den hård och ganska snabbt säger jag att den verkar som en godkänd fisk, jag släpper lite på bromsen men då tar fisken lina direkt så jag trycker bromsen i botten igen. Jag måste se fisken säger jag och snart ser jag en skugga- den är godkänd- eller inte! Vafan- det är en GÖS!!! Vi båda är ganska paffa och landar den tillsammans och jag jublar av lycka- en ny PB J snabba bilder och mäter den till 74cm…


Så fort gösen kände vattnet stack den fort som f#n J. Vi nöter vidare och men inget vidare så vi förflyttar oss. Göran stannar vid ett ställe som jag tyckte inte verka intressant. Göran får några hugg och helt plötsligt får jag ett TOK hugg-BZZZZZ fisken tar en meter lina (broms i botten) och släpper! Hörde du det? Det här var något större! En av den starkaste gäddhug jag har fått! Ett kast till och JA! Den tog igen! Jag fajtar den så hårt jag kan men fisken gör tunggung i botten spön är i tok boj för att jag försöker att fajta den så snabb så möjligt. Till slut kommer den upp och jag bara säger JA! Snabbt gälgrepp och jag börjar lyfta den då börjar den skaka som tok så jag sänker ner den i vattnet igen. Lyfter upp och jublar av lycka J mäter den snabbt till 100cm och den vägde 7 kilo!

Den var riktig bred och magen var full med fisk! Ändå tog den mitt bete. Vi blir ny taggade och Göran får några gäddor till. Vi provar ett nytt ställe och jag gör ett kast och halvvägs sänker jag elmotorn. När jag lyfter spöet så är det en gädda på J helt sjukt sa jag…
Göran får en gädda till och klockan tickar, vi har drygt en timme kvar. Vi ska prova ett ställe till och vi får några fisk, tyvärr inga godkända, men kul hade vi! Vi avslutar tävlingen i bra humör. Vi skrattar och är nöjda ändå för vår insats då vi inte har lokalkännedom.
Vi har landat cirka 15 gäddor men bara 1 godkänd.
Jag vill tacka alla som har arrangerat tävlingen- bra jobbat och tack för den! Mycket trevliga människor! Nu väntar jag bara på att se resultat listan…

Inga kommentarer: