söndag 7 april 2013

JAAAAA!!! Nytt PB!


Jag har funderat sista dagarna på om jag ska åka till mässan, då jag var sugen men det kändes rättare att gå och fiska:) så medan de flesta var på mässan har jag fiskat med mina egna beten.

jag hade plan på att taila ett bete för sonen men efter ett par minuter kände jag att jag måste ut och fiska. rätt beslut. på vägen åker jag förbi Göranssportfiske och tänker at jag måste köpa Staylock, körde ett tag med Crosslock men det känns säkrare med Staylock.

Jag har provat fiska på första ställe och ganska snabbt träffade jag 2 bekanta ansikte som flugfiskade efter gädda. Vi snackade lite och gick vidare. Jag fiskade på men det var helt dött så jag flyttade till ett annat ställe. Jag fiskade på och tyckte att det borde finnas fisk där. Jag provade olika beten och tänkte att det kanske ett ställe med stora gäddor och därför tog jag en av mina största jerks jag har men inget hände. Det var solsken, svag vind och jag funderade på att åka därifrån då sonen tjatade om det. Jag tänkte att det är värt att göra några kast med min Multi Pike Seeker, då den har visat sig som en effektiv vår bete. efter några kast med den börjar min son reta mig med en pinne,  petar på ryggen, jag blir irriterad men förutsätter att fiska. Betet är typ 2 meter ifrån mig och min son petar mig i huvdet med pinnen, då vänder jag mig och frågar honom irriterat:"vad håller du på med???" jag känner helt plötsligt nåt, vänder mig och gör mothugg! jag ser en gädda men den är precis under mig, jag märker att den är ganska stor, jag drar upp den och hon brister ytan och skakar på huvudet som en tok! efter några skakningar läger hon sig på sidan och då blir jag lite knäsvag! vad tjock hon är! det är nog ett nytt pb! men är det en tia? jag försöker att få gällgrepp  men trekroken sitter nästan på stället man tar greppet, så jag tar det lugnt så att inte hon krokar mig... det blir nervöst men tillslut lyckas jag och då börjar jag ropa FYFAN vilken GÄDDA!!!! jag håller henne med ena handen och tömmer Ikea kassan med den andra. Jag försöker att lösa den första trekroken och det tar lite tid, så jag börjar bli stressad, får ut den men den andra sitter riktigt taskig med 2 av krokarna. jag försöker att klippa de men det gick inte så jag tar bort den snabbt från ringen och då gick det bra. jag väger den och rent vägde hon 10.50! JAAAAAAA äntligen! vad glad jag blev! men jag var lite orolig för att det tog för lång tid med avkrokningen så det blev några snabba bilder och jag släppte henne.
 
 
 Hon var pigg och efter några sekunder började hon simma, och efter ett par meter försvann hon som en torped!. Kolla plogen hon har lämnat!( man kan knappt se henne i bilden).
 
  Vad glad jag blev när hon var så pigg! det var en speciell känsla, det kändes så skönt att jag fick den på min hemmagjord bete också!. Jag funderade på att gå hem men tanken att det kanske finns fler gjorde att jag fortsatte ett tag till men fick inget. Det var dags att åka hem och äta en sen lunch. Efter maten kände jag att det är lika bra att fiska lite mera, det kändes rätt. På första stället vart det inget, men en snabb förflytning och en efterföljare. Jag går vidare och får ett hugg på min Multi Pike seeker men den fastnar inte. ett kast till och en efterföljare. kastet därefter ser jag 2 efterföljare och en av de hugger nära mig :)
 
efter ett tag går jag vidare och efter några ställen får jag se hur en gädda gör ett anfall, missar och simmar iväg. jag kastar en gång till och en efterföljare till (mindre). Jag fiskar vidare och får en efterföljare till. byter till en Buster i Ålandsfärg och ett missat hugg. kastet därefter sitter den :) en mindre gädda men kul då det är klart i vattnet. Det känns som att det är dags att skaffa en kamera som Gopro eller Isaw...

Sonen blir sugen så jag påminner honom hur man fiskar med jerkbait och han blev duktig på det :). Vi går vidare och jag får ett missat hugg så jag låter sonen fiska, efter 3 kast sitter gäddan och han blir glad och stolt :).

Där avslutar vi dagen. det var en riktig rolig dag!   

Summering: nytt PB- 10.50kg/110cm lång och cirka 55cm i omkrets. 4 landade fiskar, 5 hugg och  5 efterföljare :).

För er som kanske såg mig när jag fick fisken eller känner igen platsen, snälla behåll det för er själva så att vi slipper hög fisketryck.
 
 

6 kommentarer:

Toni D sa...

Grattis! Riktigt fin gädda!

lurehunter sa...

Tack Toni!

Team Mammothpike sa...

Grattis! Härlig fångstberättelse och fiskeglädje!

Anders sa...

Snyggt jobbat, extra kul på eget bete.

lurehunter sa...

Tack! Det värmer :)

sweAngler sa...

Fet firre,och grattis till PB-n !!!