söndag 15 juli 2012

Gös och gäddfiske

Under veckan har jag haft en em-kvälls tur. Tanken var att hitta nya spots då de andra har inte gett så mycket. Det var spännande att prova nya spots. Efter ett tag fick jag en liten stark gädda.

Efter förflyttning fick jag ganska omgående en gädda, och jag har drillat det så fort jag kunde. Den kom ganska snabbt upp. Kanske för snabbt. Det var en var 3-4 kilos. Jag tog gällgrepp och lyfte up den så började den skaka sig som en tok och det resulterade i att nåt gick sönder i gällen så jag släppte greppet direkt, det hela gick på kanske 3 sekunder. Det kändes verkligen tråkigt att skada gäddan på det sättet. Jag har läst många ggr om att man ska drilla de snabbt nu för att förebygga mjölksyra men kanske inte så hårt???. Sedan har jag bytt till tung utr och kastade en 30cm shadjigg och fick en
hug på den! Fisken släppte vid ytan... Såg inte vad det var men det var runt 5kilo+ gissar jag på. Kan ha varit en gös. Efteråt fick jag en gös på cirka 1.2 på eget bete också. Det var verkligen kul att träffa rätt.

Igår var jag ute med Daniel och hans son följde med. 3 barn i båten… men det gick ganska bra faktiskt. Ganska omgående får jag en gös på 43cm. några kast efter får jag en 45cm. Den blev kvällsmat. Inte ofta att jag tar upp fisk men ibland är det helt ok. Jag lär Daniel att jigga och det går bättre för honom J… han får upp 3 godkända gösar störst på 55cm, jag antar att han är såld på jiggfiske nu… jag fick en fin gädda.



Vi har missat en hel del hugg och under tiden får Daniel ett hugg, ”jag har en fisk, ganska liten”. Jag tittar på hans spö och halvägs så blir det Djup spöboj! ”det är tvärstopp!” säger han! Och ett par starka och korta gung i spö så släpper det… jag fortfarande undrar om det var en liten gös som blev attackerad av en stor fisk eller att det var en stor fisk från början som följde med som min största gädda gjorde och närmare båten kom den till liv och kämpade ordentligt.

Efter en lunchpaus med korvgrillning har vi provat ett nytt spot. Daniel får nåt som släpper på väg. Det börjar regna och vi åker hem- det var en rolig dag på sjön.:)

Inga kommentarer: